onsdag 26 februari 2014

Dumplings!

Nu börjar jag nog bli lite högmodig. Jag har alltså lagat dumplings för andra gången i mitt liv, och lägger alltså redan ut ett recept här utan att skämmas. Men jag tycker liksom att det är så roligt att dela med mig av mina experiment och upptäckter i köket, och nu har jag alltså upptäckt att det här med dumplings var inte så himla svårt. Fast det är klart, det tar lite tid. Men varför genomföra hela spektaklet själv? Bjud hem en kompis och pyssla ihop, så går det fortare!

Amatörens gröna dumplings
Deg: 4 dl vetemjöl
2 krm salt
1,75 dl vatten

Fyllning:
300 g silktofu
250 g spenat
1/2 purjo
300 g champinjoner
2 stora vitlöksklyftor
En rejäl bit ingefära (sisådär 5 cm)
1 krm chili (stark)
1 msk japansk soja
1 krm sesamolja
salt (ca 1 tsk)
En nypa socker
Några varv med pepparkvarnen

Solrosolja till stekning

Börja med degen, blanda ner saltet i mjölet och mjölet i vattnet. Knåda till en smidig deg (gärna med handen). Låt vila medan du gör fyllningen.

Hacka svampen fint och strimla purjolöken. Skala och hacka vitlök och ingefära riktigt fint. Fräs svampen i en stekpanna utan fett, tills vattnet börjar försvinna. Ringla över lite solrosolja och tillsätt purjo, vitlök, ingefära och chili. Fräs ett par minuter och tillsätt sedan spenaten. Tillsätt sojan och droppa försiktigt över sesamolja. Salta. Ta av från plattan och tillsätt tofun, mosad med gaffel. Smaka av med lite socker, ev mer salt och lite nymald peppar.

Dela degen i små bollar och kavla till 1-2 mm tunna plattor. Jag gör dem ganska stora, cirka 8-10 cm i diameter. Lägg en matsked fyllning på varje och lyft upp kanterna och nyp ihop, först på mitten och sedan ut mot sidorna, så att det blir som små mandelformade knyten. Lägg de färdiga knytena på mjölade tallrikar. Fyllningen kommer så småningom blöta upp degen, så antingen jobbar du riktigt snabbt, eller så steker du i omgångar medan du gör klart knytena.
Hetta upp olja (snåla inte) i en stekpanna och stek knytena ett par minuter. Slå på lite vatten, kanske en halv dl, bara precis så det täcker botten av stekpannan. Lägg på ett lock och låt knyten ångkokstekas ett par minuter. Färdigt!

Servera med citrusmarinerade grönsaker och ev. nåt att dippa i (bra recept på dipsås efterlyses!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar